بازخوانی توصیههای معلم اخلاق دلهای مشتاق :
میگویند عدهای از آدمها بعد از فوتشان شناخته میشوند. بهواقع حقیقت این سخن در مورد آیتالله خوشوقت مصداق عینی داشت. استادی که تا وقتی پای صحبتهای او ننشسته باشی، شیرینی ارتباط سالم بین امام و مأموم برایت قابلدرک نیست.
بیش از هر عنوان دیگری، به ایشان میتوان لقب “امام جماعت مردمی” داد. امام جماعتی که جاذبهاش را از طریق اخلاق فردی، عبادات و منشهای مخلصانه به دست آورد و از تشکیل جمع مریدان به دور بود.
ایشان خود نگهدار، کمحرف و … بودند اما از چند کلمه ایشان هم میشد معانی بسیاری را درک کرد. مربی شدن و اینکه تمامی رفتار و سکنات بهگونهای باشد که تمامی درس زندگی اولیای الهی را آموزش داد، بسیار فرق دارد
استادی که انسان میساخت
آیتالله خوشوقت، بهطور ملموس زندگی خود را بهگونهای برنامهریزی کرده بود که همواره در دسترس مردم قرار داشت. از ایشان نقلشده: “من عمداً درجایی مینشینم که محل عبور مردم باشد، شاید کسی سؤال یا راهنمایی داشته باشد. یا احیاناً گذری رد شود و صحبتی را متوجه شود و دوست داشته باشد که گوش کنند.
به تعبیری این استاد اخلاق، “طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ” بود. در همین زمینه یکی از شاگردان ایشان نقل میکند: “روزی از استاد پرسیدم شما چرا کتاب نمینویسید؟ استاد در پاسخ به سینه خود اشاره کرده و فرمودند: بهترین نوشتنها این است که بتوانی حرفها را در سینه آدمها ثبت کنی.”
ارتباط باجوانان بعد از هر وعده نمازجماعت
این عالم برجسته با جوانان بسیار جذاب و دلنشین ارتباط برقرار میکرد، بهطوریکه چنین برخوردی را از کمتر امام جماعتی شاهد بودیم. ایشان معتقد بود مهمترین وظیفه در مسیر زندگی، تربیت انسانهای مستعد و بلندهمت است و جوانان را یکی از این مصادیق دانسته و برای این امر از هر فرصتی استفاده میکرد؛ در منزلشان نشستهایی با جوانان ترتیب داده میشد، بعد از هرسه وعده نمازجماعت، در مسجد نشسته و جوانان به گرد ایشان حلقه میزدند و ایشان هم با سعهصدر پاسخگوی سؤالات و پرسشهای آنان بود.
بیش از هر عنوان دیگری، به ایشان میتوان لقب “امام جماعت مردمی ” داد. امام جماعتی که جاذبهاش را از طریق اخلاق فردی، عبادات و منشهای مخلصانه به دست آورده نه بااشرافیگری، فخرفروشی و جمع کردن خواص به دور خود.
اهتمام به حضور کودکان در مسجد
توجه به جوانان، ایشان را از دیگر اقشار مردمی غافل نمیکرد. حتی به حضور کودکان و رفتوآمد آنها در مسجد بسیار اهمیت میداد. یکی از نمازگزارانی که بهطور مستمر در نمازهای حاجآقا خوشوقت شرکت داشت در مصاحبه به “تسنیم” میگوید: “آیتالله خوشوقت اعتقاد داشتند که کودکان باید در مسجد حضورداشته باشند ولو برای بازی کردن، تا در بستر همین بازی در محیط مسجد با خانه خدا انس گرفته و بتوانند در کنار این شادی با ثقلین که قرآن و اهلبیت است ارتباط برقرار کنند.”
این استاد اخلاق حتی نسبت به بانوانی که پای منبر ایشان حضور پیدا میکردند، سختگیر نبود. نویسنده به عینه شاهد این ماجرا بوده که: وی به همهمههای رایج در میان خانمها حساسیت نشان نمیداد و حرف خود را قطع نمیکرد. همین برخورد موجب شد خود خانمها عادت به صحبت کردن میان سخنرانی را ترک کرده و به این امر اهتمام جدی پیدا کردند تا جاییکه اگر کسی میخواست شلوغی ایجاد کند، به او تذکر میدادند.
آیتالله خوشوقت کمحرف و خود نگهدار بود
این مرد بزرگ، در روزگاری همصحبت و همنشین بزرگانی چون علامه طباطبایی صاحب “المیزان” در حوزه اخلاق و عرفان بود، ولی بهقدری معمولی و ساده زندگی میکرد که اگر کسی از لایههای درونی شخصیت ایشان آگاه نبود، متوجه مقام علمی و معرفتی ایشان نمیشد.
حجتالاسلاموالمسلمین آقاتهرانی در گفتگو با “باشگاه خبرنگاران جوان” ارتباط مقام علمی و سبک زندگی این امام جماعت را اینچنین تبیین میکند: “ایشان از تمامی علومی که آموخته بودند بارور شده و آنها را در زندگی جاری ساخته بود. آموختن آیات الهی یکچیز است و تجلی این باورها در وجود افراد وزندگی شخص امر دیگری است. ایشان خود نگهدار، کمحرف و … بودند اما از چند کلمه ایشان هم میشد معانی بسیاری را درک کرد. مربی شدن و اینکه تمامی رفتار و سکنات بهگونهای باشد که تمامی درس زندگی اولیای الهی را آموزش داد، بسیار فرق دارد.”
تنها به علم و اراده خودتان تکیه نکنید، طوفانها زیاد است و این طوفانها گاهی اوقات سخت میشود و در این طوفانها نمیتوانید خود را حفظ کنید و باید در این اوقات خودتان را به کسی و یا جایی وصل کنید که شما را حفظ کنند. در طوفانها خود را به آیتالله خوشوقت وصل کنید.
مشی سیاسی حاجآقا خوشوقت
بسیاری از کسانی که در نمازها و جلسات پرسشوپاسخ حاجآقا خوشوقت شرکت میکردند اذعان دارند که وی مسائل شرعی را در هرزمینه و مسألهای پاسخ میداد اما در مورد مسائل سیاسی و موضوعات مربوط به نظام و انقلاب، همگان را به فرمان مقاممعظمرهبری ارجاع داده و میفرمودند: “گوش به فرمان آقا باشید، ببینید نظر رهبری در اینرابطه چیست.” به کرّات در درسهای اخلاق خود میگفتند: “اگر همه به حرفهای مقام معظم رهبری گوش میدادند تمام مشکلات مملکت ما حل میشد و همیشه مدافع ولایت فقیه و رهبری بودند.”
حجتالاسلام حسینی، یکی از ملازمان و همراهان همیشگی حاجآقا خوشوقت در این رابطه میگوید: “حاجآقا همیشه در مباحث سیاسی تأکید داشتند که نگاه کنید رهبری در این زمینه چه فرمودهاند. کوچکترین اجتهادی در این مسائل نمیکرد. علیالخصوص در برابر نظرات مقاممعظمرهبری یکبار هم ندیدم اجتهاد کنند یا نظری فوق نظر آقا بدهند. یک وقتی به مزاح از ایشان سؤال شد حاج آقا اگر کسی در برابر نظر رهبری حرفی زد چه کنیم؟ ایشان با لبخند فرمود: موقع نماز یک قدم جلوتر از او بایستید!”
این ارتباط و توجه میان آیتالله خوشوقت و مقاممعظمرهبری دوسویه بود. رهبری نیز نسبت به حاجآقاخوشوقت ارادت و توجه خاصی داشتند. آیتالله صدیقی در مستندی به مناسبت ارتحال حاجآقا خوشوقت، خاطرهای را نقل میکنند: “به همراه تعدادی از طلاب به خدمت رهبرمعظمانقلاب رسیدیم. حضرت آقا فرمودند تنها به علم و اراده خودتان تکیه نکنید، طوفانها زیاد است و این طوفانها گاهی اوقات سخت میشود و در این طوفانها نمیتوانید خود را حفظ کنید و باید در این اوقات خودتان را به کسی و یا جایی وصل کنید که شما را حفظ کنند. بعد بنده به حضرت آقا گفتم از چه کسی استفاده کنیم؟ رهبر معظم انقلاب در پاسخ گفتند؛ در طوفانها خود را به آیتالله خوشوقت وصل کنید.”
دستورالعملی برای رفع گرفتاریها و مشکلات
در گفتگویی که مردم و جوانان با حاجآقا خوشوقت داشتند، از ایشان مکرّر میخواستند برای رفع مشکلات،گرفتاریها و جلوگیری از لغزشها، ذکر و دستورالعملی را معرفی کنند. این استاد اخلاق در پاسخ به همه آنها میگفتند: “منبع اخلاق در اسلام دو چیز است: قرآن و اهلبیت. راهکار اساسی در رفع مشکلات و جلوگیری از لغزشها هم تقوا و ترک گناه است. ذکر به تنهایی حلّال مشکلات نیست. خیلیها در حال گناه، ذکر میگویند، این ذکر هیچفایدهای ندارد. در اصل انسان باید تقوا داشته باشد.”